اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 1658
1391/07/06 - 11:23
آمار صحیحی از نسبت بروز بیماری سرطان نداریم

یک فوق تخصص خون و سرطان (انکولوژی) گفت: پروتکل های بین المللی که در سراسر دنیا برای درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان های سینه انجام می شود در کشور ما نیز اجرا می شود.

دکتر جهانگیر رافت متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص خون و سرطان در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: ایران از نظر تجربه درمان بیماری ها ، پا به پای دنیا حرکت می کند و اکثر پزشکانی که در این زمینه کار می کنند وقتی بیماری را به خارج از کشور اعزام می کنند، اتفاق نظر دارند که عملا همه کارهایی که مورد تایید سایر کشورها هست، در ایران بر روی بیمار انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه پزشکان ایرانی از علم روز دنیا عقب نیستند اضافه کرد: اشکال عمده در کشور این است که آمار صحیحی نداریم. درحال حاضر آماری از اینکه در کجای کشور، چند درصد بانوان و یا چه افرادی دچار بیشترین بیماری ها می شوند و یا حتی نسبت آن را با جمعیت نداریم و ارقامی که اعلام می شود اصلا صحیح نیست.

رافت تصریح کرد: می توان گفت که امسال چه تعداد سرطان پستان داشته ایم اما اینکه حساب کنیم انتظارمان چیست و آمار نسبت بروز آن در جامعه چگونه بوده است را نداریم چون دسترسی به آمار جمعیتی و منطقه ای نداریم.

این فوق تخصص خون و سرطان مشکل اصلی اجرای پروژه های تحقیقاتی را نبود آمار صحیح عنوان کرد و گفت: چون آمار و تحقیقات محلی و یا شخصی است و تحقیق مملکتی نداریم نمی توان از آن نتیجه گیری کرد .

وی مشکل دیگر جامعه برای مواجه با سرطان را ترس کلی از این کلمه دانست و اظهار داشت: این اشکال سیستم جامعه است. یکی از ضروری ترین نکات آگاهی رساندن به مردم راجع به سرطان است. باید علائم هشدار دهنده انواع سرطان را از رسانه های جمعی اطلاع رسانی کرد.

رافت گفت: اکثر اخباری که از روزنامه و یا سایر رسانه ها مخابره می شود غلط و ناقص است و فقط بخشی از اخبار مخابره می شود و بیمار با اطلاعاتی ناقص و اشتباه به پزشک مراجعه می کند. سیستم اطلاع رسانی و آمارگیری اگر اصلاح شود، بیمار به موقع مراجعه می کند. اگر این پایه های اساسی اصلاح شود می توان وارد فاز تحقیق درباره بیماری ها شد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved